پروژه ترسیب کربن

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه گفت: پروژه بین المللی ترسیب کربن در بخش بهمن این شهرستان آغاز شد، مدت اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن در بخش بهمن حدود پنج سال است و برای اجرای آن در سال جاری دو میلیارد ریال بودجه استانی اختصاص یافته است.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از  یزدرسا، مهندس محمد مهدی صادقی رئیس اداره منابع طبیعی ابرکوه در گفتگو با سرو ابرکوه اظهار داشت: طرح ترسیب کربن به معنی رسوب گذاری دی اکسید کربن موجود در هوا در خاک است که هدف از این امر کاهش گازهای گلخانه ای در سطح دنیا می باشد که این مهم تنها با کاشت گیاهان و حفظ منابع طبیعی اتفاق می افتد.

صادقی افزود: پروژه طرح ترسیب کربن  پروزه بین المللی است که در حال حاضر در 16 استان ایران درحال اجراست. اجرای این طرح در ایران با نام (توسعه روستایی و مدیریت مشارکت منابع طبیعی) از 10 سال پیش آغاز شده است. که هدف اصلی آن مشارکت مردم در بهسازی و شناسایی داشته ها و توانای های بالقوه روستا و روستاییان می باشد. طرح ترسیب با در نظر گرفتن عقاید و طرح های اهالی بومی از انحلال روستاها و عقب ماندگی اجتماعی آنها جلوگیری می کند.
وی تصریح کرد: این پروژه برای اولین بار در استان یزد، در شهرستان ابرکوه اجرا می شود. طرح ترسیب کربن در بخش بهمن و با در نظر گرفتن چهار روستا (اسفندآباد، اسدآباد اسفندآباد، حسین آباد و هارونی) آغاز به کار کرده است. ملاک انتخاب این روستاها وجود آیتم هایی چون پوشش گیاهی، شدت طوفان های شن، میزان قرارگیری در معرض فرسایش بادی و... می باشد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیان کرد: طرح ترسیب کربن در ابرکوه، با تشکیل تیم 5 نفره (اقایان موسوی نیا، صادقی و مهری و خانم ها روحی و تجملیان) در تاریخ 2/4/93 با اعلام آمادگی دو روستای اسدآباد اسفنداباد و هارونی کار خود را شروع کرده است.
گفتنی است که ناظر این پروژه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابرکوه می باشد.

صادقی ، وسعت محدوده پروژه را 75 هزار هکتار ذکر کرد و ادامه داد: کلیه روستاهای بخش بهمن از مزایای آن بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه با اجرای کامل این پروژه 12 روستا از مزایای آن بهره مند می شوند افزود: فاز نخست پروژه ترسیب کربن ، چهار روستای هارونی ، اسفند آباد ، اسد آباد ، حسین آباد را در برمی گیرد، این طرح با هدف توسعه پایدار روستائی با مشارکت مردم ومدیریت منابع طبیعی اجرا می شود و اجرای طرح ترسیب کربن سبب کم کردن گازهای گلخانه ای، احیاء مراتع، کمک به معیشت مردم و توسعه شاخص های انسانی می شود.

وی گفت : احیای مناطق تخریب یافته با مشارکت مردم، بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه، توانمندسازی جوامع محلی و بهبود معیشتی آنها، ایجاد اشتغال مولد و جایگزین و کاهش فشار دام بر مراتع از دیگر اهداف اجرای این پروژه است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه تصریح کرد: این پروژه طرحی مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران سازمان ملل متحد و صندوق تسهیلات جهانی زیست محیطی است.

وی علت انتخاب بخش بهمن شهرستان ابرکوه برای اجرای این پروژه را وزش طوفان های شن، وسعت بیابان های منطقه، وجود مراتع فقیر، وابستگی امرار معاش مردم به کشاورزی و دامداری و روحیه مشارکت پذیری اهالی منطقه اعلام کرد.

این مسئول اضافه کرد: طرح ترسیب کربن اولین پروژه ای است که در ایران با رویکرد مشارکتی در امر بهره برداری و مدیریت عرصه های منابع طبیعی توسط مردم با هدف کاهش گازهای گلخانه ای، احیای مشارکتی و پایدار منابع طبیعی تخریب شده و بهبود وضعیت اقتصادی اجتماعی ساکنان منطقه انجام می شود/س.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By SlideTheme :.